Her finder du alt, du skal bruge for at dyrke vejsport i Danmark. Uanset om det handler om bilorientering, økonomiløb eller pålidelighedsløb.
Her finder du links til licensbestilling, reglementer, kurser og forsikringer.
Finder du ikke det, du skal bruge, så benyt søgefeltet eller kontakt DASU via vores supportside.
Sådan kommer du i gang
Vil du i gang med bilorientering, økonomiløb og pålidelighedsløb - se nederst på siden!
- Licens
- Reglementer for vejsport
- Vejsportsudvalg og referater
- Mesterskabsstillinger
- CC-Cars DASU Classic
- Klasseinddeling
- Løbsleder
- Vil du dyrke vejsport?
- Bilorientering
Licens
Licensbestilling foretages gennem DASU's medlemssystem. Det finder du her.
Du logger ind med dit licensnummer og den kode, du valgte første gang.
Husk, du kan først bestille licens, når du har et aktivt medlemsskab af en klub.
Er det første gang, du skal have licens - så gå til vores side 'Vil du køre race' - klik her.
Benyt disse formularer ved ansøgning:
Ansøgning om licens
Brev til lægen (benyttes ved bestilling af FIA-/CIK-licens)
Info om stresstest (krav for FIA-licensindehavere over 45 år)
E-learning
For at benytte DASUs e-learning skal du også logge ind på din medlemsprofil som ovenfor. Her finder du linket til e-learning og ser de kurser, du kan tage.
Reglementer for vejsport
Du finder vejsportsreglementerne i vores reglementssamling her.
Reglement 2 (teknisk reglement) finder du her.
Det er DASU's sportsudvalg, der er ansvarlige for reglementerne.
Har du ændringsforslag til det enkelte reglement, så kan du kontakte vejsportsudvalget.
Vejsportsudvalg og referater
Ole Skov, formand Bernd Thrysøe Michael Andersen Ulrik Hejl Jørgen Skjøt
Generelt kommissorium for vejsportsudvalget 2020 Specifikt kommissorium for vejsportsudvalget 2020
|
2021 2020 Referat 4-2020 Referat 3-2019 Referat 4-2018 2017 2016 2015
|
Mesterskabsstillinger
Mesterskabsstillinger bilorientering
Mesterskaber i bilorientering 2020
Nedenfor finder du stillingerne i mesterskaberne indenfor bilorientering.
Stillingerne i turneringen CC-Cars DASU Classic finder du under fanebladet "CC-Cars DASU Classic" herunder.
DM-stilling 2020
SM-stilling 2020
JFM-stilling 2020
MJT-stilling 2020
Stillinger 2019
DM-stilling 2019 (slutstilling)
JFM-stilling 2019 (slutstilling)
SM-stilling 2019 (slutstilling)
FDM DASU Classic stilling 2019 (slutstilling)
Stillinger 2018
DM-stilling 2018
JFM-stilling 2018
SM-stilling 2018
Stillinger 2017
DM orientering 2017
JFM orientering 2017
SM orientering 2017
Stillinger 2016
DM orientering 2016
SM orientering 2016
JFM orientering 2016
Stillinger 2015
DM orientering 2015
SM orientering 2015
JFM orientering 2015
Stillinger 2014
DM orientering
SM orientering
JFM orientering
Hold DM orientering
CC-Cars DASU Classic
CC-Cars DASU Classic er en turnering af pålidelighedsløb for historiske biler.
Konkurrencemæssigt går pålidelighedsløb ud på, at en bestemt rute skal gennemkøres med en bestemt gennemsnitshastighed, sekundært at den givne rute findes ved hjælp af kort og rutebog. Løbene køres i kønt terræn og indeholder pauser.
Introduktion til CC-Cars DASU Classic samt turneringsregler
CC-Cars DASU Classic infobrev 10-2020
CC-Cars DASU Classic infobrev 9-2020
CC-Cars DASU Classic infobrev 8-2020
CC-Cars DASU Classic infobrev 7-2020
CC-Cars DASU Classic infobrev 6-2020
CC-Cars DASU Classic infobrev 5-2020
CC-Cars DASU Classic infobrev 4-2020
CC-Cars DASU Classic infobrev 3-2020
CC-Cars DASU Classic infobrev 2-2020
CC-Cars DASU Classic infobrev 1-2020
CC-Cars DASU Classic mesterskabsstilling 2020
FDM DASU Classic stilling slutstilling 2019
Klasseinddeling
Hvem skal køre i hvilke klasser?
Løbsleder
Løbslederbrev bilorientering 2021
Løbslederbrev pålidelighedsløb 2021
Løbslederhåndbog administration
Løbslederhåndbog orientering klasse M/A/B
Løbslederhåndbog orientering klasse C
Løbslederhåndbog orientering klasse D
Løbslederhåndbog pålidelighedsløb
Vil du dyrke vejsport?
I DASU er det samme udvalg der tager sig af bilorientering, økonomiløb og pålidelighedsløb. De tre sportsgrene er det rigtige for dem, der kan lide konkurrence i bil, men som ikke ønsker race som sådan.
Fælles for de tre sportsgrene er, at det er utroligt nemt at komme i gang med: Du kan køre i din standardbil; du skal ikke have styrthjelm, køredragt og den slags og du behøver heller ingen særlige forudsætninger for at løse licens.
Bilorientering
I bilorientering skal deltagerne følge en bestemt rute ved hjælp af kort og en rutebeskrivelse. Der køres ad forskellige ruter, afhængig af deltagernes rutine og erfaring.
Den rigtige måde at begynde på for den der kan lide konkurrence i bil, men ikke rigtig race. Alle biler under 3500 kg kan bruges. Det eneste udstyr der er nødvendigt er kuglepen, lineal og måske en plade til køreordren. I bilorientering skal deltagerne følge en forudbestemt rute ved hjælp af kort og en udleveret rutebeskrivelse. Det gælder om at finde vej i terrænet. Man kører to i bilen – kører og observatør.
For at kontrollere, at deltagerne følger den rigtige rute med den angivne gennemsnitshastighed, er der på ruten opstillet forskellige former for kontrolsteder.
Bogstavet noteres i et udleveret kontrolkort.
Økonomiløb
Økonomiløb foregår på landevej i almindelige biler. Det drejer sig om at spare mest muligt på de dyre dråber, men en bestemt rute og tidsplan skal overholdes.
Et økonomiløb strækker sig som regel fra 250 til 800 km, og der køres under meget afvekslende forhold i både by og på landevej, men mest på snoede biveje.
I Danmark køres der som regel to større økonomiløb om året. Interessen for denne sportsgren er stor i Norden, så derfor køres der også nordeuropæisk mesterskab.
Økonomiløb kan køres uden forudgående uddannelse eller prøver. Der er ingen krav til personlig udrustning.
Bilen skal som minimum udrustes med almindelig nødhjælpspakke, almindelige sikkerhedsseler og advarselstrekant. Skal man gøre sig håb om en topplacering, bør bilen være justeret til det optimale.
Pålidelighedsløb
Pålidelighedsløb drejer sig om at køre den rigtige vej indenfor en fastsat tidsramme.
I pålidelighedsløb er der primært lagt vægt på, at en given rute gennemkøres med en bestemt gennemsnitshastighed, sekundært at den givne rute findes ved hjælp af kort og rutebog.
Løbsruten består af flere etaper, der afgrænses af opgivne tidskontroller.
Der kan forekomme følgende typer af etaper: Pålidelighedsetaper, specialetaper og sekundetaper. Køreordren minder lidt om en orienterings-køreordre.
Object reference not set to an instance of an object.