Rally
Her finder du alt du skal bruge for at dyrke rally i Danmark. Det er her, du finder linket til licensbestilling, her, du finder de gældende reglementer og cirkulærer inden for rallysporten. Her kan du også læse mere om vognbøger.
Hold også øje med nyhederne inden for rally på denne side, så du hele tiden er opdateret på, hvad der sker i vores sportsgrene.
Finder du ikke det, du skal bruge, så benyt søgefeltet eller kontakt DASU via vores supportside.
Sådan kommer du i gang med rally
Uanset dit ambitionsniveau, så har du fundet det rigtige sted at starte.
Vi skal alle starte et sted, og hvis det er rallysporten, så starter det med klubrally. Læs mere i infopanelet herunder.
Sådan kommer du i gang med rally
Uanset dit ambitionsniveau, så har du fundet det rigtige sted at starte.
Vi skal alle starte et sted, og hvis det er rallysporten, så starter det med klubrally.
Hvad er så klubrally?
Klubrally køres typisk på mindre industriarealer, hvor kegler sættes op som forhindringer. Et klubrallyløb går ud på at gennemkøre et antal hastighedsprøver på kortest mulig tid og består typisk af 8-12 prøver.
Klubrally køres som al anden rally med to personer i bilen, og hastighedsprøven er tilrettelagt således, at der er et rimeligt samspil mellem førerens kørefærdigheder og andenkørerens evne til at dirigere holdet den rigtige vej rundt.
Det begynder med klubrallykursus
Inden du kan få lov til at køre med i rigtige rallyløb, skal du igennem et klubrallykursus, som består af instruktion og prøvekørsel under kyndig vejledning. De fleste klubber der arrangerer klubrally afholder også kurser. Det foregår som regel i foråret inden turneringerne begynder. Her er der hjælp at hente fra rutinerede kørere, som gerne vil lære fra sig.
Klik her og se, hvornår der er et klubrallykursus i nærheden af dig.
Kursusmateriale
Der er udgivet en folder, som fortæller lidt om, hvad det går ud på. Den kan du hente her.
Scorekort
Klubben, der afholder klubrallykursus, udsteder et scorekort til hver deltager.
Scorekortet er personligt, og det er indehaverens bevis på, at instruktion og prøvekørsel er gennemført.
Når instruktion og prøvekørsel er gennemført og attesteret, giver scorekortet dig ret til at indløse en grundlicens i din klub. Grundlicensen giver dig ret til at køre klubrally og klubrally light.
Scorekort sammen med en-dags licens giver samme rettigheder som en grundlicens.
Når du har fået din licens, så er der rig lejlighed til at køre løb overalt i landet.
Se hvornår i DASUs løbskalender.
Er det ikke dyrt og kræves der særligt sikkerhedsudstyr?
Man kan deltage i en hvilken som helst almindelig bil. Det viser sig dog ofte, at deltagerne har trang til at lave forbedringer. De "frivillige" omkostninger overstiger langt, hvad det krævede udstyr koster.
Hvor dyrt det skal være afhænger helt af dine egne ambitioner. Du kan deltage i en klasse for standardbiler på det vi kalder klassede dæk - dvs. at alle kører på samme dækmærke. Så har du godt styr på omkostningerne.
Der stilles kun krav om at deltagerne skal anvende en godkendt styrthjelm. Bilen skal desuden som minimum udrustes med en nødhjælpspakke, en 2 kg ildslukker samt almindelige sikkerhedsseler og en advarselstrekant.
Der stilles ikke krav om sikkerhedsbur eller styrtbøjle.