DASU covid-19

Opdatering om idræt 25. oktober 2020

 

Der er den 23. oktober kommet nye retningslinjer. Pt. afventer vi dog de mere specifikke retningslinjer fra Kulturministeriet, som vi forventer at modtage i løbet af de kommende dage. Så snart vi har dem, vil vi justere retningslinjer ud fra DGI og DIF’s udmelding.

 

RETNINGSLINJERNE I HOVEDTRÆK 

I forhold til de overordnede retningslinjer så står det klart, at følgende nye restriktioner er gældende for idrætten:

  • Forsamlingsforbud på alle voksne på maks. 10 personer
  • Børn og unge op til 21 år er undtaget forsamlingsforbuddet og må være samlet op til 50 personer til idrætsaktiviteter uden overnatning *
  • Forsamlingsforbuddet gælder ikke professionelle idrætsudøvere
  • Krav om mundbind eller visirer på idrætsfaciliteter med offentlig adgang – dog ikke når man er udøvende (herunder når man er omklædt og går fra omklædningsrummet)
  • Der er ikke længere dispensation til lejre, fodboldskoler mv.
  • Opfordring til at aflyse sociale arrangementer

De gældende tidshorisonter kan I bl.a. se af denne oversigt over restriktioner fra Sundheds- og Ældreministeriet.

PROFESSIONELLE ATLETER

De nye regler betyder, at udøvere, der går under betegnelsen ”professionelle udøvere” er fritaget for forsamlingsforbuddet, dvs. at både udøverne og de faciliteter, de benytter, ikke er underlagt det gældende forsamlingsforbud.

En ”professionel udøver” er defineret som:

  • Alle DIF forbunds øverste nationale ligaer, konkurrenceniveau eller tilsvarende for senior damer og herrer.
  • Alle atleter/hold, der konkurrerer på højt internationalt niveau (deltagelse ved senior EM, VM, OL, WorldCup stævner eller tilsvarende).
  • Alle DIF forbunds seniorlandshold, damer og herrer
  • Ud over Team Danmark indplacerede atleter gælder det nu også for andre atleter som er tilknyttet Team Danmark på andre måder.
  • Atleter, som figurer på en OL/PL bruttoliste

 

Læs mere hos DIF her.

Nyttige links

 

De tidligere retningslinjer for forebyggelse af smittespredning er naturligvis stadig gældende og skal håndhæves:

 

  1. Isolation af personer med symptomer
  2. Hygiejne med fokus på hosteetikette, håndhygiejne og kontaktpunkter
  3. Kontaktreduktion med fokus på afstand, hyppighed, varighed og barrierer.

 
Derudover

 

  1. Rammerne for efterlevelse af myndighedernes vejledningerne skal være på plads.
  2. Retningslinjer fra offentlige myndigheder skal være synlige.
  3. Vådservietter og/eller håndsprit skal være tilgængeligt.
  4. Rengøring af fælles kontaktpunkter skal være hyppig, minimum en gang dagligt
  5. Skraldespande skal tømmes dagligt eller inden de fyldes helt
  6. Fælles redskaber bør rengøres mellem forskellige brugere.

 

Hertil er der nye retningslinjer for sociale arrangementer ifm. idrætten, bad og omklædning, klubhuse, sommerskoler etc.

 

Se endvidere retningslinjer for publikum. 

  


 

Sportsspecifikke retningslinjer (opdateres snarest)

Sportsspecifikke retningslinjer - rally

Sportsspecifikke retningslinjer - vejsport

Sportsspecifikke retningslinjer - banesport

Sportsspecifikke retningslinjer - karting

Sportsspecifikke retningslinjer - MRC

Sportsspecifikke retningslinjer - dragracing

 


Spørgsmål og svar om corona

 

DIF har udarbejdet en serie spørgsmål og svar, bl.a. omkring zoneinddeling. PDF'en herunder giver et godt overblik og besvarer forhåbentligt dine spørgsmål.

 


Coronasmitte i klubben

Risikoen for at et medlem bliver smittet med corona, er noget enhver klub bør være forberedt på. Få konkrete råd til, hvordan I bør håndtere det, hvis uheldet er ude i jeres klub.

Det er vigtigt, at man reagerer hurtigt og ansvarligt. Det gør de bedst ved at forberede sig, så de har en køreplan klar, hvis de får brug for det.

Her får I vores anbefaling til, hvordan en klub kan håndtere det, hvis et medlem bliver konstateret smittet med corona.

  1. Få overblik over situationen
    Bliver et medlem konstateret smittet med corona, afhænger håndteringen af:
    • Hvor tæt den smittede har været på sine holdkammerater
    • Hvornår kontakten har været der
    • Hvor længe den har varet

    Hvor mange, der skal i karantæne, når en person bliver testet positiv for COVID-19 afhænger af, om der er tale om nære kontakter eller ej.

    Nære kontakter er fx familiemedlemmer, man bor sammen med, eller personer, som man har opholdt sig tættere end en meter af i mere end 15 minutter m.m.

    I idrætssammenhæng vil nære kontakter altså typisk være holdkammerater, trænere mv.

    Vi anbefaler, at der tages kontakt til Styrelsen for patientsikkerhed/smitteopsporingsenheden på telefon: 32 32 05 11 (tast 2).

     

  2. Fordel roller og udpeg en kontaktperson
    Når klubben har fået overblik over situationen, er det vigtigt, at den kommunikerer troværdigt, ærligt, åbent og hurtigt.

    Vi anbefaler, at klubben vælger en person, der er ansvarlig i sagen – det kan for eksempel være formanden eller et bestyrelsesmedlem. Det er denne person, som alle i klubben kan kontakte, hvis de har spørgsmål.

    Klubben bør også vælge en talsperson, der har til opgave at udtale sig til pressen og som står som afsender på fx mails til klubbens medlemmer.

    Talspersonen kan være den samme som den ansvarlige, men er det ikke nødvendigvis. Et godt tip er kun at vælge én talsperson.

  3. Send information ud til medlemmerne
    Når klubben har dannet sig et overblik og fordelt rollerne, bør den kontakte alle de medlemmer, den smittede kan have været i tæt fysisk kontakt med.

    For at overholde GDPR (Persondataforordningen) må klubben ikke nævne navne på medlemmer med et positivt testresultat, med mindre de pågældende har givet tilsagn til det.

    Se forslag til mailtekst her

    Klubben kan med fordel også overveje at orientere resten af klubben – rygterne svirrer hurtigt. Vælger klubben at kommunikere åbent om situationen på fx Facebook og/eller pr. mail direkte til alle medlemmer, er klubben selv med til at styre den kommunikation, der finder sted.

    Se forslag til Facebookopslag her og til en generel orientering pr. mail her 

  4. Overvejelser vedr. træning efter en positiv corona-test
    Sædvanligvis vil den corona-smittede ifm. den positive test blive informeret af Styrelsen for patientsikkerhed om, hvem de skal kontakte mhp. test og karantæne.

    Klubben bør desuden overveje at indstille træningsaktiviteter for potentielt smittede, indtil der er kommet klarhed over situationen.

    Se også 
    Sundhedsstyrelsens vejledning ifm. corona-smitte, som man bør følge.

  5. Under hele forløbet: Hjælp de berørte

    Igennem hele forløbet er det vigtigt, at klubben ikke kun kommunikerer til og er der for alle de øvrige medlemmer. Den skal også være der for det medlem, der potentielt er smittet.

    For det første er det ikke sjovt at være smittet med COVID-19 – men det er måske endnu værre at vide, at man potentielt har smittet flere andre. Måske endda selvom man ingen symptomer har haft.


    Nyttige links


Publikum

Til såvel indendørs som udendørs idrætsbegivenheder må der være siddende publikum – fx på medbragte klapstole hvis der ikke er faste siddepladser.
En idrætsbegivenhed defineres som en konkurrence, kamp, turnering eller stævne, hvor der normalt er tilskuere. Der skelnes ikke mellem alder og niveau på udøverne.
Der kan maksimalt tillades op til 500 siddende publikum til den enkelte idrætsbegivenhed. Grænsen på de 500 er inkl. deltagerne i idrætsaktiviteten.

  


 

Forholdsregler for klubberne ved arrangementer i DASU-regi

 

DASU har udarbejdet en formular, som alle klubber bedes udfylde og indsende til DASU til orientering, inden aktiviteterne kan påbegyndes. Du finder formularen i Word-format her.

 
Desuden kan du hente plakat med retningslinjer for udendørsaktiviteter her. Links til øvrige plakater findes desuden i formularen herover

 


 

Husk at søge træning og andre aktiviteter hos DASU

 

Husk, at træning etc. skal søges og godkendes hos DASU som vanligt, før forsikring træder i kraft.

 

DASU anbefaler under alle omstændigheder, at man sikrer godkendelse hos de lokale myndigheder.

 


 

Team Danmarks faciliteter og udlandsrejser for indplacerede og professionelle

 

Team Danmark har udsendt retningslinjer for brug af træningsfaciliteter, der åbner op igen den 15. juni.

Ligeledes er der retningslinjer for udlandsrejser for indplacerede og professionelle.

Læs retningslinjerne her (åbner pdf).

 


 

Udenlandske deltagere

 

Indrejse til Danmark i begrænset i skrivende stund, både for nordmænd, tyskere og svenskere, som ofte gæster vores arrangementer.

Reglerne for indrejse administreres af Politiet og er altså uden for DASUs område.

 


 

Yderligere information

 

Du finder myndighedernes råd og retningslinjer på www.coronasmitte.dk
På DIFs hjemmeside finder du en række nyheder og information om corona og idræt.

 


 

Del jeres arrangementer med DASU

Husk gerne at dele, hvis I afholder arrangementer i klubberne og på bedste vis overholder retningslinjerne. Gør DASU opmærksom på det på sociale medier ved at tage os, eller send en mail til os på dasu@dasu.dk.

 


 

Kontakt DASU

Kontakt DASU på dasu@dasu.dk i tvivlstilfælde. 

Nyheder

Icon load Indlæs flere nyheder