Det blev desværre en søndag uden de store danske resultater i finalerne ved FIA Motorsport Games 2019 – trods de meget lovende takter fra både Malthe Jakobsen i F4 Cup og Christina Nielsen og Jens Reno Møller i GT Cup.

 

GT Cup

 

GT Cup starter weekendens andet race bag safetycar, efter regnbyger har ramt Vallelunga-banen hele morgenen. Efter kun to omgange og flere afkørsler kommer der endnu et regnskyl ind over banen, og sikkerhedsbilen må atter ud foran feltet. 9.52 bliver der rødt flag, da der er stående vand over hele banen.

 

10.50 genstartes racet så, løbstiden er nedsat til 30 minutter, og der skal være foretaget kørerskifte inden starten. Dermed fik Christina Nielsen kun to flyvende omgange i regnvejret, inden bilen skulle overtages af Jens Reno Møller.

 

Den danske kører viste dog igen super fart på Vallelunga-banen i Honda NSX’eren og kunne køre sig frem til en 9. plads. Undervejs klom Møller lidt uden for sporet og måtte slipppe et par biler forbi igen, men det tog ikke lang tid, inden han var kørt ind i top 10 igen og kunne sætte jagten ind på Team Germany, som Christina Nielsen kæmpede med om sejren i lørdagens løb. Kort før slut forsøger Møller at gå forbi Team Italys bil, der er en omgang efter, de to kolliderer og snurrer rundt. Desværre bliver det til en 13. plads i mål, trods det hårde arbejde fra Christina Nielsen og Jens Reno Møller.

 

De samlede resultater fra de to første løb betyder, at danskerholdet skulle starte sekser i finaleløbet, der ville afgøre om Team Denmark kunne sætte sig på en medalje i denne disciplin – og med den fart, danskerduoen havde vist, var det absolut muligt med medaljer. Men under uheldet med den italienske bil beskadiges køleren og toppakningen på motoren, og da de ikke må åbne den plomberede motor, er det desværre slut for Christina Nielsen og Jens Reno Møller.

 

FIA Formula 4 Cup

 

Malthe Jakobsen starter sekser til finaleløbet, der er det altafgørende race i F4 Cup. Desværre for Malthe kommer han ikke afsted sammen med de andre på opvarmningsomgangen, og under opkørslen rammer han en konkurrent.

 

Derfor må han køre på plads på gridden med en knækket frontvinge – et handikap, der i den grad har betydning på en F4-racer. Det ses også med det samme, at thyboen ryger bagud i rækkerne, da bilen ikke kan dreje lige så godt ind i svingene som konkurrenternes, og Malthe må også i pit for at få en ny frontvinge. Det sætter ham to omgange bagud, og han slutter som nummer 17. Italien vinder foran Tyskland og Finland.

 

Fotos: F4 Cup: DASU. FIA GT Cup: FIA/SRO