Reglement 2021, lempelse af udløbsregler  for sæder; seler og visse typer tanke, dogbox og meget mere

 

HU har arbejdet med reglementer hen over denne sommer.

Det er vores opgave at udgive oversættelser af app K, det internationale FIA-reglement og at udgive nationale reglementer for historiske klasser og Youngtimer.

Det har vi gjort i samarbejde med klasserepræsentanter, banesportsudvalget og rallyudvalget.

En lang proces hen over august, september, oktober med høringsperiode og møder, som har resulteret i at reglementerne nu ligger i 2021 udgave på dasu.dk.

 

Direkte link her til reglementerne er her

 

For historisk banesport og Youngtimer finder du alt her, både de tekniske reglementer og de sportslige.

 

For historisk rally og hillclimb er du nødt til at supplere med:

Rallysportens cirkulære kapittel 1 og kapitel 18 her

 

Reglement for Hillclimb Manøvre og Specialprøver

her

 

Her et overblik over de væsentligste nyheder:

 

Reglement 9.1 Teknisk reglement for historiske biler

 

Vi har valgt at fjerne udløbsdato for sæder og seler for historiske klasser.

Det har vi gjort, fordi vi konstant kasserer fejlfri seler og samtidig ikke kasserer slidte seler, der er inden for udløbsdato.

 

Nu er det DIN og teknisk kontrols opgave, inden hvert løb, at tjekke seler og sæde.

Og er de ved at være modne til udskiftning, så udskift i egen interesse.

Hvis teknisk kontrol mener sæder eller seler er defekte, så kommer du ikke til start.

Hvis de modne til udskiftning, så bliver det skrevet i vognbogen, og så er det HANDLING inden næste løb.

 

DM-rally er en undtagelse, her gælder udløbsdatoen på både sæder og seler + 5 år

 

Samme regel, udløb + 5 år,  har vi indført på ATL tanke uden gummicelle, med skum.

Læs 9.1.3 vedr. bane og 9.1.4 vedr. hillclimb og rally

 

I reglement 9.1 punkt 9.1.2.1 lavede vi i 2019 en national regel, der populært sagt giver mulighed for

at overføre et periodebevis for visse dele på én bilmodel til en anden, Denne regel gælder nu også supplerende fjedre i hjulophæng.

 

I reglement 9.3 Youngtimer teknisk har vi, i lighed med i de historiske klasser tidligere år, indført regulering af brug af dogbox - se 9.3.7.13.

 

Dogbox er tilladt i div 1 med et tillæg på 0,2 kg/hk og i div 2 med et tillæg på 0,3 kg/hk,  men ikke tilladt i div 3

Vi mener at vi herved skaber retfærdighed i forhold til deltagere uden dogbox og vi ved at vi ikke udelukker deltagere.

Da det efterhånden er kendt at en tung bil stikker af fra en let bil, uanset at de har samme vægt/effekt har vi også indført en ballast max grænse på 150 kg. Derved imødegår vi at Youngtimer udvikler sig til en “tankvognsklasse”. ;-)

Der er flere småændringer. Læs reglementet grundigt.

 

I det sportslige reglement for historisk har vi på formel-klasserepræsentantens opfordring reduceret antallet af formeltyper i div 1, 3 og 4. Det udelukker ikke nuværende deltagere, men fastholder felternes homogenitet.

Det er jo, set fra HU´s side et farligt træk, som meget vel kan være klogt. Men for en sikkerheds skyld har vi enedes om

en “ventil”, så vi i sæsonen kan åbne for yderligere formeltyper, hvis det skulle vise sig klogt.

Der er ikke yderligere ændringer i det historisk sportslige reglement.

 

I forhold til historiske vognbøger er der ingen ændringer.

Tjek udløbsdatoen på forsiden. 

Med en udløbet vognbog kommer du ikke til start.

Vintermånederne er et godt tidspunkt at få styr på det.

 

Vi rydder løbende op i placering og adgang til oplysninger om Historisk og Youngtimer

på DASU.dk og vi ved godt at vi ikke er færdige endnu...

Og kan du ikke finde hvad du skal bruge, så spørg.

 

Historisk Hillclimb og Rally - Peer Houg - peerhoug@gmail.com

Youngtimer - Lars Jensen - Lars.Jensen@dk.enersys.com

Historisk bane - Søren Duun- mail@laptime.dk

 

Historisk og Youngtimer stormøde januar/februar 2021

Vi har en god tradition som har fungeret i mange år, at vi mødes i vinteren og snakker om alt hvad der angår vores sport. Det historiske Stormøde.

 

Som udviklingen i corona-restriktioner er i øjeblikket ser jeg det som meget sandsynligt at vi ikke kan mødes

ved et fælles arrangement i januar/februar, men må finde en anden måde at kommunikere på.

Jeg ved det har været bekvemt at man kunne tage til Historisk og Youngtimer stormøde og derefter være klædt på

til den kommende sæson i forhold til reglementer og sportslig afvikling. 

Men sådan er det muligvis ikke i år. Derfor, hold dig orienteret og læs relevante reglementer for 2021 grundigt igennem.

 

God jul og godt nytår

På vegne af Historisk udvalg

Søren Duun