Hermed orientering om HUs arbejde med reglementsændringer for 2025.

Indførelse af bæredygtigt brændstof i historisk motorsport.
I app. J 2024 vedr. brændstof 252.9 har de nationale reglementer og app. K hidtil henvist til app. J 252.9.1 dvs. at det har været tilladt, og kun tilladt, at bruge benzin i henhold til specifikationerne 252.9.1 altså “almindelig benzin fra stander og DASU-godkendt benzin”.

Fra 2025 vil de historiske reglementer desuden tillade brug af 252.9.3 Bæredygtige alternative brændstoffer (AS fuel, advanced sustainaible fuel), idet vi nu endelig har en rimelig sikkerhed for at der i 2025 vil komme brændstoffer i handelen, der kan hældes på ældre historiske biler uden at give anledning til problemer.

Reglementsteksten i alle historiske reglementer lagt til beslutning er:

Brændstof skal overholde Appendix J, Article 252-9.1, -9.2 og -9,3. Brændstoffet må kun blandes med luft som iltningsmiddel.

Anvendelse af andre brændstoffer skal godkendes af HU. Ved deltagelse i udlandet skal brændstoffet godkendes af organiserende lands ASN.

 

Udvidelse af de historiske perioder med periode K frem til 31/12-2000
Der er FIAs intention fra 2025 at udvide de historiske perioder i app K, med en periode K frem til 31/12-2000

HU åbner for udvidelse af de nationale reglementer til samme dato. Men det er 

arrangørerne, i samarbejde med klasserepræsentanterne, der beslutter hvorvidt de ønsker at udvide de enkelte klasser/discipliner helt eller delvis op til 31/12-2000.

I de enkelte reglementer ændres deltagerbilernes ´”aldersgrænse” fra 31/12-1990 til 31/12-2000.

 

Det nationale historiske banesportsreglement TC-GT har haft en god start over et par år og får nu en tilretning.
Der er god tilslutning til klassen, og den har stor opmærksomhed, idet den netop også dækker hele eller en del af perioden op til og med år 2000 som nu åbnes.

Arbejdsgruppen har indhentet forslag til reglementsændringer og arbejder på en udgivelse som dog endnu ikke er klar. Men vi kan forsikre, at de biler der har deltaget indtil nu, vil kunne fortsætte i 2025. I invitationsklassen vil dog fortsat kun deltage biler inviteret til deltagelse i ét løb ad gangen.

Reglementerne sendes til høring 15.09.2024 og udgives 01.10.2024.