Gode erfaringer med biobrændstof
Sidste weekend var der RallyX Nordic på Nysumbanen.
I ’kongeklassen’ Supercar kørte bilerne på biobrændstof fra P1 Performance Fuels.
En af deltagerne i klassen var danske Morten Schnack, og han var meget positiv efter at have brugt nogle liter af det fossilfrie brændstof på den nordjyske offroadbane.
- Det er et meget fint brændstof, fortæller Morten Schnack.
- Momentkurven er bedre, og den trækker tidligere end på traditionelt brændstof. Jeg havde en anelse mindre effekt, men det skyldes nok, at motoren er nyrenoveret. Til næste løb regner jeg med samme effekt som på traditionelt brændstof.
- Jeg var skeptisk, da jeg fik at vide, at vi skulle køre på det, for motoren er jo designet til noget andet brændstof. Jeg forhørte mig derfor hos min engelske motorbygger. Han har testet det og sagde god for det, så motorstyringen røg over til ham for at blive ændret til det nye brændstof.
For at optimere motoren til det fossilfrie fra P1 skulle tændingen ændres, og mængden af brændstof, der tilføres øges med 30 procent.
- Den startede noget dårligere med det nye brændstof, særligt når det var koldt, men det fik jeg fikset med et besøg hos KK Autoteknik.
Efter at have kørt et løb med det fossilfrie biobrændstof kan Morten Schnack se masser af fordele ved det grønnere alternativ.
- Brændstof som det her kan jo gøre, at vi kan få mulighed for at køre videre i vores racerbiler.
DASU er i gang med at undersøge de forskellige muligheder for at mindske CO2-udslippet fra racerbiler.
En Aston Martin-racer testede brændstof fra P1 ved sidste års Copenhagen Historic Grand Prix, og i 2023 har vi taget hul på en langtidstest af biobrændstof og fossilfrie olier på den ene af de to Ford Fiestaer fra DASUs Dansk Metal Rally.
I begge dele er resultaterne meget positive.
Foto: Lars Hoffmann