I bilsport findes der som bekendt ikke landshold, som der gør i de fleste andre sportsgrene. Alligevel er det fristende at lege med tanken, og i 2017 stiller Dansk Automobil Sports Union (DASU) med det måske stærkeste ”hold” nogensinde, i hvert fald når det gælder asfaltbane. Det gælder selvfølgelig de etablerede, professionelle topkørere, men måske især den meget stærke gruppe af unge talenter der presser sig på.

 

Senest er 15-årige Christian Lundgaard præsenteret som ”Formel 1-lærling” af Renault, med links helt til toppen i dette fabriksteam. En enestående chance for den unge østjyde, der var junior-europamester i karting i 2015. Nicklas Nielsen må ”leve med” favoritværdigheden, når det tyske juniormesterskab i Formel 4 skydes i gang i april, og han er tillige indplaceret i Audis eget talentprogram. Nicklas starter for Ralf Schumachers Formel 4 team.

Disse to står først for, når talen falder på den mulige næste dansker i Formel 1.

 

Bevæger vi os over i klasserne for GT og sportsvogne, er der meget mere at glæde sig over. Her har Danmark vel aldrig tidligere stået stærkere, både blandt de etablerede topkørere samt nye stjerneskud undervejs. Legenden Tom Kristensen har ganske vist lagt hjelmen på hylden, men arvtagerne står klar; de fleste omkring 25 år eller yngre.
De etablerede er fabrikskørerne Michael Christensen (Porsche), World Cup-vinderne Marco Sørensen og Nicki Thiim (Aston Martin) samt veteranen Jan Magnussen, der senest vandt klassen i årets udgave af Sebring 12 Hours for General Motors officielle fabriksteam (Corvette Racing).

 

GT-kørere klar til at tage over

 

Lige under disse verdensstjerner lurer et kobbel unge, sultne ulve. Mikkel Jensen er netop præsenteret som medlem af det prestigefyldte BMW Juniorteam og skal køre med i GT-løb i Europa samt LMP3-klassen i European Le Mans Series. I samme serie finder vi Danmarks nye LMP2-team med Anders Fjordbach og Dennis Andersen, samt Morten Dons (LMP3).

I det største tyske GT3-mesterskab, ADAC GT, har Nicolai Sylvest fået chancen hos et af Tysklands mest berømte Mercedes-teams, AMG Zakspeed (tidligere Formel 1). På trods af sine blot 19 år har Nordsjællænderen allerede formået at indskrive sit navn med rødt i vort store naboland.
Mikkel Mac planlægger en kombineret sæson i danske DST og den internationale GT Open-serie for Ferrari. Her er der direkte forbindelse til Ferraris officielle GT-team, AF Corse.
Nicolaj Møller Madsen har foden inde hos Audi og skal køre det prestigefyldte Nürburgring 24 st. for Phoenix Racing, mens Dennis Lind er indplaceret i Lamborghinis talentudviklingsprogram, og skal køre GT3-racing i 2017 for Raton-teamet.

Og så er der selvfølgelig Christina Nielsen, der på rekordtid har lagt billet ind på at blive en af de mest succesfulde kvindelige racerkørere gennem tiderne; ikke mindst takket være sin sejr i det amerikanske GT D-mesterskab i 2016. Samtidig blev Christina også den første danske kvinde i 24-timers klassikeren på Le Mans i 2016; Le Mans kører hun også i 2017.

 

Unge gokartkørere på vej frem

 

En ny generation af talentfulde gokart-kørere er allerede på vej og vil snart lægge pres på ”de gamle”. Og de unge ved hvad der skal til. I weekendens ”forårsklassiker” i Italien, Trofeo Margutti, var hele 10 % af det samlede startfelt på omkring 200 unge danskere. De ved, der ikke er nogen genvej.
DASU har lagt forarbejdet med DASU Race Academy, der har været gennemført de seneste fire år, bl.a. med støtte fra Team Danmark og FIA.

På den hjemlige front intensiveres der også. I 2017 introduceres Formel 4, den nye talentklasse i dansk banesport, med hjælp fra promotorer. Formel 4 skal afløse den hæderkronede, men forældede, intro-klasse Formel Ford, der har eksisteret i Danmark siden 1970.
Her har DASU og Team Danmark etableret en særlig talentpulje. Her finder man bl.a. unge håb som Frederik Vesti, Noah Watt, Daniel Lundgaard, Christian Rasmussen, Casper Pilgaard m.fl.

I kartingsporten, der hvor det hele starter, indledte DASU i 2016 et samarbejde med Formula Automobile om et omfattende kvalitetsløft på afviklingssiden af den bedste mesterskabsserie, Dansk Super Kart. Dette arbejde fortsættes i år.
Samtidig gennemføres i samarbejde med Team Danmark et træner- og klubudviklingsprojekt (ATK) der på sigt skal løfte niveauet i DASU’s kartklubber.

Rallycross-stjernen Ulrik Linnemann fortsætter sin jagt på et europamesterskab i klassen Super 1600, mens det Opel Danmark-støttede rallyteam Jacob Madsen/Line Lykke Jensen er blandt favoritterne til den tyske ADAC Opel Adam Rally Cup.

 

Det hele krones selvfølgelig af at Kevin Magnussen er blandt verdens 20 bedste racerkørere, som medlem af den mest eksklusive klub i sportens verden: Formel 1.

 

”Betydningen af Kevins tilstedeværelse her kan ikke overvurderes”, siger DASU’s sportschef Bo Baltzer Nielsen.

 

”Hans eksempel virker som en ledetråd for alle unge og ambitiøse racerkørere, der ved selvsyn kan se at det kan lade sig gøre. Selv om man kommer fra et lille land uden de store bilsportstraditioner. ”The sky is the limit” er et synspunkt vi understøtter i vores talentarbejde. Og jeg mener vi har noget at have det i.”

Se i øvrigt den fulde elitetrup her.  

Om DASU og Team Danmarks talentarbejde
DASU og Team Danmark udfører et målrettet og struktureret talentudviklingsarbejde for helt unge gokart- og formelkørere. Arbejdet sponseres af Dansk Metal.
DASU udfører for egen regning også jævnligt talentudviklingsarbejde i rally og offroad; senest personificeret i Opel Danmarks rallyteam med Jacob Madsen/Line Lykke Jensen. Dette arbejde støttes desværre ikke af Team Danmark.

Vedhæftet er skitse af strukturen i DASU og Team Danmarks talentarbejde (bane og karting).

 

Fototekst: Christian Lundgaard er netop annonceret som del af Renault Sport Academy.

 

Foto: James Moy